La justícia torna a absoldre als consellers de GxF i torna a condemnar en costes a Stober

Gent per Formentera (GxF) fa pública una nova sentència judicial, emesa el 29 de gener de 2026, per l’Audiència Provincial de Palma, la 38/2026, que s’inicià el 2013 i encara té dret a recurs.

Novament, resulten absolts de tots els delictes dels quals havien estat acusats els companys de GxF Jaume Ferrer Ribas, Sònia Cardona Ferrer, Bartomeu Escandell Tur i Josep Mayans Costa, amb tots els pronunciaments favorables i amb expressa imposició de costes de la pràctica totalitat del procediment (10/12) a Leo Stober.

L’acusació particular exercida per Leo Stober, mitjançant la seva societat mercantil Sunway S.L., acusava de greus delictes i demanava penes de presó i inhabilitació per ca ses Castellones i per la urbanització dels vials de Sant Ferran i Es Pujols.

Sobre la desobediència:

A més de l’acusació particular, el ministeri fiscal imputava només a dos dels acusats, aspecte que la sala li recrimina, un delicte de desobediència, arribant a afirmar que la demolició de ca ses Castellones no havia estat portada a terme. La sentència recull que al seu informe final la fiscalia reconeix que sí que s’havia fet efectiva.

La sentència és contundent:

“desde la firmeza de la resolución, que fue en octubre de 2009 hasta que se iniciaron las obras de demolición, efectivamente transcurrieron 3 años, pero no fueron 3 años de pasividad.
El Consell, asesorado por su equipo jurídico, interpuso los ya mencionados incidentes de inejecución y recursos ordinarios que la ley permitía para intentar salvar la obra ejecutada, intentando evitar, dentro de la legalidad permitida, la demolición”. pág. 39.

“Es decir, agotaron las vías legales que se permitían, y posteriormente y sin demora, ordenaron la demolición”. pág. 39.

“no hubo intención de no cumplir el mandato, puesto que la resolución quedó cumplida en apenas unos meses desde que quedó firme”. pág. 39.

Sobre la prevaricació administrativa i malversació de caudals públics:

“en 2009 se suscribió entre el Consell de Formentera y el Ministerio de Fomento un convenio por el que por cesión anticipada de los terrenos por parte de los propietarios, se construirían dos rondas con sus correspondientes accesos en Es Pujols y Sant Ferran para beneficio de toda la isla y con coste íntegro para el Ministerio. La ejecución y la financiación de dicha obra fue revisada y controlada por varios funcionarios de Hacienda y Dirección General de Carreteras, que dieron el visto bueno en todo momento”. pág. 5.

“no se ha alegado ni justificado ni concretado por la acusación ningún gasto realizado con dinero público de Formentera, aunque proviniera de Madrid, que pueda ser atribuido a una conducta malversadora”. pág. 44.

“dado que existe una clara falta de concreción en la acusación formulada, sumada también a la carencia de elementos probatorios de la misma, y el resto de motivos alegados en la fundamentación jurídica de la presente resolución, la Sala ha decidido emitir un pronunciamiento absolutorio”. pág. 45.

La condemna en costes a l’acusació:

“entendemos que la Acusación Popular ha actuado con temeridad de un lado, por la falta de concreción en la acusación formulada con respecto a los tres delitos, y de otro, porque no ha presentado una mínima prueba que permitiera considerar las acusaciones vertidas, es decir, simplemente ha imputado tres delitos a 4 personas (tampoco sabemos por qué 4 y no 7), pero sin especificar, individualizar ni concretar las conductas punibles, ni el supuesto dolo empleado, ni los presuntos beneficios que han obtenido los acusados por esas conductas, sin olvidar el desmesurado y excesivo arsenal punitivo que ha depositado en su escrito de acusación”. pág. 48.

En aquesta causa foren citats com a testimonis de l’acusació, a més dels tècnics i pèrits, José Manuel Alcaraz Escandell del Partit Popular de Formentera (PP) i Javier Serra Torres del Grup Independent de Formentera (GUIF). Les preguntes formulades per l’acusació sobre les seves declaracions i notes de premsa demostren el recolzament tàcit que Stober sentia del PP i del GUIF (ara Compromís).

Finalment, volem recordar, que ca ses Castellones és una herència rebuda del tripartit de dretes de PP, GUIF i PREF, que té l’origen en una llicència controvertida atorgada el 2005 pel batle Juan Manuel Costa Escanellas del PP, poc abans d’una moció de censura, i que aquesta sentència demostra que posteriorment GxF n’ha fet una gestió política responsable i ajustada a dret.

Formentera, 3 de febrer de 2026